English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: چهارشنبه ٢٩ دی ١٣٩٥

تاريخچه رشته پرستاری و پيشرفت هاي جديد آن:

پرستاري علمي در ايران در سال 1294 با گشايش اولين آموزشگاه پرستاري در شهر اروميه توسط مبلغين مذهبي آغاز گرديد. در سال 1295 آموزشگاه ديگري در تبريز با پذيرش داوطلبان داراي مدرك سوم متوسطه و به صورت دورة سه ساله به تربيت پرستار مبادرت نمود. در سال هاي 1320 تا 1338 به ترتيب آموزشگاه هاي پرستاري شركت نفت آبادان (1320)، هلال احمر و همدان (1327)، تهران (1328)، نمازي شيراز (1333) و جرجاني مشهد (1338) تاسيس شدند. از شرايط پذيرش برخي از آموزشگاه ها داشتن مدرك ديپلم كامل متوسطه بود.در سال 1337 طبق اساسنامه آموزشگاه هاي پرستاري مصوب شوراي عالي فرهنگ، مقرر گرديد پذيرش داوطلبان كليه آموزشگاه ها با مدرك كامل متوسطه، دوره تحصيل سه سال و ارزش آن معادل ليسانس پرستاري محسوب گردد. برنامة تحصيلي مدارس عالي پرستاري با رعايت معيارهاي شوراي بين المللي پرستاران و سازمان بهداشت جهاني تنظيم و به تصويب شوراي عالي فرهنگ رسيد. در اين برنامه علاوه بر دروس اختصاصي و فني، دروس علوم رفتاري و اجتماعي نيز گنجانده شد.در سال 1344 اولين دوره آموزش چهارساله پرستاري با تاسيس انستيتو عالي پرستاري فيروزگر آغاز گرديد. به دنبال آن فارغ التحصيلان ساير آموزشگاه ها به منظور كسب مدرك ليسانس، دورة تكميلي ليسانس را طي نمودند. به طوري كه در سال 1354 با تصويب دورة ليسانس پرستاري در وزارت علوم كليه مراكز آموزش عالي پرستاري موظف به ارائه دورة چهار ساله با برنامه متمركز گرديدند.در سال 1359 با تشكيل شاخه پرستاري ستاد انقلاب فرهنگي برنامه ريزي متمركز پرستاري توسط اين شاخه با استفاده از نظرات صاحبنظران پرستاري صورت گرفت. با تشكيل وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشكي، در سال 1365 و ايجاد دانشكده هاي پرستاري و مامايي، كيفيت آموزش پرستاري توسعه فراوان يافت. به گونه اي كه از سال 1365 آموزش پرستاري در جهت فلسفه جامع گرا، جامعه نگر و جامع نگر گام هاي موثري برداشته است. در سال 1373 برنامه كارشناسي رشته پرستاري در راستاي آموزشي جامعه نگر تدوين و در سال 1374 برنامه به تصويب شوراي عالي برنامه ريزي وزارت فرهنگ و آموزش عالي رسيد. پس از تشكيل شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي اين برنامه تحت نظارت كامل وزارت متبوع قرار گرفت.

جهت نيل به اهداف آموزش پرستاري راهبردهاي ذيل لازم است به كار گرفته شوند:

·        به كارگيري تفكر خلاق، انتقادي و روش تحقيق در آموزش پرستاري

·        تنظيم اهداف براساس اهداف آموزش پرستاري جامعه نگر

·        تنظيم و ارائه برنامه هاي آموزش منطبق با نيازهاي ملي و محلي و امكانات موجود

·        تاكيد بر پيشگيري و ارتقاء سطح سلامت فرد، خانواده و جامعه در تدوين اهداف آموزش

·        طراحي برنامه آموزش مبتني بر نقش ها و وظايف حرفه اي

·        ارائه برنامه هاي آموزشي به صورت تلفيقي از معلم محوري و دانشجو محوري

·        توجه به روش ها و فنون جديد آموزشي با تاكيد بر تفكر خلاق و حل مشكل

·        آموزش و تقويت مهارت هاي باليني دانشجو از طريق ارائه الگوهاي عملي مراقبتي

·        آموزش دانشجو در جهت تقويت خودآموزي و يادگيري مستمر

 

رسالت و اهداف گروه پرستاري
 ( گروه پرستاري داخلي، جراحي و كودكان، گروه پرستاري بهداشت، روان و مديريت )

رسالت: تربيت پرستاران متعهد، كارآزموده و جامعه نگر منطبق بر اصول علمي بر اساس نيازهاي سلامتي جهت مراقبت، حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه


هدف كلي: تربيت كارشناسان توانمند در حيطه هاي تخصصي حرفه پرستاري 

اهداف جزئي:
1- كسب اطلاعات لازم تخصصي در طراحي ، برنامه ريزي و ارائه خدمات تخصصي و حرفه اي بر اساس اصول فرايند پرستاري 
2- كسب اطلاعات لازم درباره آشنايي با نحوه برقراري ارتباط، آموزش،راهنمايي و مشاوره به مددجو و خانواده آنان.
3- كسب اطلاعات لازم در طراحي ،برنامه ريزي و ارائه راهبردهاي مربوط به پيشگيري از بيماريها و اعتلاي سطح سلامت جامعه 
4- كسب اطلاعات لازم درباره اصول مديريت در اداره مراكز بهداشتي ،درماني 
5- آشنايي با فعاليت هاي پژوهشي به منظور ارتقاء كيفيت خدمات پرستاري
6- ايجاد علاقمندي لازم جهت ادامه تحصيل و اشتغال در رشته پرستاري 
7- ايجاد نگرش مثبت جهت ارائه خدمات تخصصي پرستاري به مددجويان وخانواده آنان 
8- اهميت دادن به برقراري ارتباط ،آموزش، راهنمايي و مشاوره به مددجو و خانواده آنان 
9- كسب ديدگاه لازم در همكاري با تيم بهداشتي و بكارگيري راهبردهاي پيشگيري از بيماريها و اعتلاي سطح سلامت جامعه.
10- كسب انگيزه لازم جهت تصدي پستهاي مديريتي دراداره امور مراكز بهداشتي درماني 
11- ايجاد علاقه در دانشجويان جهت مشاركت و همكاري در فعاليتهاي پژوهشي 
12- كسب مهارت لازم در ارائه خدمات تخصصي – حرفه اي بر اساس اصول فرآيند پرستاري 
13- كسب مهارت لازم در نحوه برقراري ارتباط، آموزش و راهنمايي به مددجو و خانواده آنها 
14- كسب مهارت لازم جهت آموزش بهداشتي و همكاري با تيم بهداشتي در بكارگيري راهبردهاي مربوط، پيشگيري از بيماريها و اعتلاي سطح سلامت جامعه 
15- كسب مهارت لازم جهت تصدي پستهاي مديريتي در مراكز بهداشتي درماني

 

آقای حسین متعارفی – دانشجوي دكتري پرستاري

 آقای عبدالله خرمی مارکانی - استاد يار 

 آقای شهریار سخائی- کارشناس ارشد پرستاری گرایش داخلی و جراحی

آقای علیرضا نفعی -   کارشناس ارشد پرستاری گرایش داخلی و جراحی

خانم معصومه اکبربگلو - کارشناس ارشد پرستاری گرایش پرستاری کودکان

خانم زینب حبیب پور - کارشناس ارشد پرستاری گرایش روانپرستاری

خانم لیلا مختاری - کارشناس ارشد پرستاری گرایش بهداشت جامعه

 

تعريف رشته و مقطع تحصيلي:

پرستاري رشته اي مستقل و شاخه اي از علوم پزشكي است كه دانش آموختگان آن به عنوان عضوي از تيم سلامت در عرصه هاي مختلف مربوطه به ارائه خدمات بهداشتي، آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي، پيشگيري، مديريتي و حمايتي، مراقبت هاي درماني و توانبخشي مي پردازند. دوره كارشناسي پيوسته پرستاري اولين مقطع تحصيلي رشته پرستاري است كه برنامه آن براساس ضوابط علمي و ارزش هاي اسلامي تهيه و تدوين شده است.

هدف كلي

هدف كلي آموزش پرستاري در مقطع كارشناسي، تربيت افرادي كه قادر باشند به عنوان عضوي از تيم سلامت به ارائه خدمات مراقبتي و بهداشتي، آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي، مديريتي و حمايتي و توانبخشي جهت تامين، حفظ و ارتقاء سلامت فرد، خانواده و جامعه بپردازند.

وظايف حرفه اي دانش آموختگان

وظايف حرفه اي دانش آموختگان باتوجه به نقش هاي مراقبتي و بهداشتي، آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي، مديريتي و حمايتي و توانبخشي عبارتند از:

وظايف مراقبتي و بهداشتي:

·  طرح و برنامه ريزي مراقبت از بيماران براساس فرآيند پرستاري، و توجه به نتايج حاصل از كاربرد آن ها

·  ارائه مراقبت هاي پرستاري در بخش هاي ويژه (ICU ، CCU، دیالیز ) و عمومی.

·  همكاري با ساير اعضاء تيم سلامت در سطوح مختلف پيشگيري.

وظايف آموزشي:

·  آموزش نكات بهداشتي و مراقبتي به فرد، خانواده، جامعه

·  طرحي برنامه آموزش به مددجو، افراد تحت سرپرستي و خانواده ها در سطوح مختلف پيشگيري متناسب با نقش ها و وظايف حرفه اي.

·  اجراي برنامه آموزش به مددجو، افراد تحت سرپرستي و خانواده ها در سطوح مختلف پيشگير.

وظايف پژوهشي:

·  مشاركت و همكاري با نظام سلامت در انجام پژوهش در زمينه هاي مختلف مربوط به حرفه

·  بررسي و شناخت نيازهاي مراقبتي، آموزشي و مشاوره اي و بهداشتي فرد، خانواده و جامعه از طريق همكاري اقدامات پژوهشي

·  همكاري با ساير اعضاء تيم سلامت در جهت انتشار به كارگيري نتايج پژوهش

وظايف مشاوره اي:

·  آموزش نكات بهداشتي و مراقبتي به فرد، خانواده، جامعه

·  طراحي برنامه آموزش به مددجو، افراد تحت سرپرستي و خانواده ها در سطوح مختلف پيشگيري متناسب با نقش ها و وظايف حرفه اي.

·  اجراي برنامه آموزش به مددجو، افراد تحت سرپرستي و خانواده ها در سطوح مختلف پيشگيري.

طول دوره و برنامه درسی:

طول دوره کارشناسی پرستاری 8 نیمسال و نظام آموزشی آن مطابق نظام آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب شورای عالی برنامه ریزی است.

دروس این دوره به صورت تئوری و علمی و کارآموزی و کارآموزی در عرصه میباشد که در طی جلسات متعدد هفتگی آموزش مورد نظر انجام میشود.

تعداد کل واحدهای درسی این دوره 139-135 واحد بعلاوه 2 واحد زبان پیش دانشکاهی به شرح زیر است :

1.دروس عمومی 20 واحد 

2.دروس پایه 16 واحد

3.دروس اصلی 13 واحد

4.دروس تخصصی 53 واحد

5.دروس کارآموزی 17 واحد

6.کارآموزی در عرصه 16 واحد